វិចិត្រករម៉នជាបានបាត់បង់ដៃរបស់គាត់ក្នុងគ្រោះថ្នាក់អគ្គីសនីហើយងាកមកសិល្បៈដើម្បីជម្រុញអ្នកដទៃដូចជាខ្លួនគាត់ឱ្យតស៊ូ។ គាត់ត្រូវបានលក់ចំនួន ៤ ក្នុងចំណោម ៥ នៃសិល្បៈរបស់គាត់នៅថ្ងៃស្អែកគឺជាថ្ងៃថ្មី។ វិចិត្រសាល Hao Tang / FT

សិល្បករម៉នជានិងលោកបេនលីស្ថាបនិកនិងជាប្រធានភូមិនិងរោងចក្រទីក្រុងភ្នំពេញ។ វិចិត្រសាល Hao Tang / FT 

បន្ទាប់ពីតស៊ូដើម្បីរក្សាក្បាលរបស់ពួកគេពីលើទឹកអស់ជាច្រើនខែខណៈពេលដែលវិចិត្រសាលសិល្បៈត្រូវបានបិទនៅទូទាំងព្រះរាជាណាចក្រដោយសារតែការរីករាលដាលនៃជំងឺកូវីដ -១៩ ទីបំផុតសិល្បករ Open Studio Cambodia បានត្រលប់មកឆាកសិល្បៈវិញហើយជាមួយនឹងការតាំងពិព័រណ៍ដែលមានចំណងជើងថាថ្ងៃស្អែកគឺជាថ្ងៃថ្មី។

ចំណងជើងនេះត្រូវបានបំផុសគំនិតដោយឃ្លាដ៏ពេញនិយមរបស់កម្ពុជាដែលផ្សព្វផ្សាយពីសុទិដ្ឋិនិយមនិងការតស៊ូដើម្បីជំនះលើគ្រាលំបាក។

ជំងឺរាតត្បាតនេះបានធ្វើឱ្យសិល្បករនៅ Open Studio Cambodia និងសិល្បករនៅជុំវិញពិភពលោកស្ថិតក្នុងស្ថានភាពលំបាកដែលមិនធ្លាប់មានពីមុនមក។ ប៉ុន្តែពួកគេបានដោះស្រាយស្ថានការណ៍ពិសេសដោយស្ងប់ស្ងៀមនិងរួមគ្នាដោយការសម្ងំនៅក្នុងស្ទូឌីយោរបស់ពួកគេដែលមានទីតាំងស្ថិតនៅក្នុងវីឡាក្បែរប្រាសាទអង្គរវត្តខេត្តសៀមរាប។

លទ្ធផលនៃការងាររបស់ពួកគេគឺថ្ងៃស្អែកគឺជាថ្ងៃថ្មីដែលបានបញ្ចាំងនៅរាជធានីកាលពីខែមុននៅរោងចក្រភ្នំពេញដែលមានវិចិត្រសាលអេហ្វ។

Hao Tang / FT Gallery  

ស្ថាបនិកនិងជាសិល្បកររបស់ Open Studio Cambodia លោកស្រី Lauren Iida មានប្រសាសន៍ថា“ យើងមានសុទិដ្ឋិនិយមហើយសង្ឃឹមថាស្ថានការណ៍នឹងប្រសើរឡើងក្នុងពេលឆាប់ៗនេះហើយ Open Studio Cambodia ប្តេជ្ញាចិត្តចំពោះសិល្បករដែលយើងធ្វើការជាមួយ” ។ អ៊ីដាដានិងសិល្បកររបស់នាងនិយាយថាពួកគេអរគុណដល់រោងចក្រភ្នំពេញនិងវិចិត្រសាលអេហ្វសម្រាប់ការដាក់តាំងពិពណ៌របស់ពួកគេដែលមានស្នាដៃពីសិល្បករចំនួន ៥ នាក់។

កានហាហ៊ុលគឺជាអ្នកថតរូបនិងវិចិត្រករឌីជីថលដែលមកពីខេត្តសៀមរាប។ ឡាវីឡុងមកពីរដ្ឋធានីហើយបានរស់នៅក្នុងសង្វៀនក្នុងនាមជាអ្នកប្រដាល់មុននឹងក្លាយជាសិល្បករពណ៌ទឹក។

ម៉នចេរ៉ាគឺជាវិចិត្រករព្រីនដែលមានពិការភាពទ្វេដងមកពីខេត្តកំពតហើយវ៉ាន់ឈួនជាវិចិត្រករនិងជាងចម្លាក់មកពីខេត្តបាត់ដំបង។

អាយដាគឺជាវិចិត្រករកាត់ក្រដាសជប៉ុន-អាមេរិកមកពីទីក្រុងស៊ីថលរដ្ឋវ៉ាស៊ីនតោនសហរដ្ឋអាមេរិក។

ថ្ងៃស្អែកគឺជាថ្ងៃថ្មីដែលបានបើកនៅថ្ងៃទី ១៩ ខែកញ្ញាហើយនឹងដំណើរការរហូតដល់ថ្ងៃទី ២០ ខែតុលា។

វាផ្សំឡើងដោយសិល្បៈចំនួន ៣០ ផ្ទាំងដែលមានរូបគំនូរអាគ្រីលីក, ប្លុកបោះពុម្ព, ក្រដាសកាត់ដោយដៃ, សិល្បៈឌីជីថលចម្រុះនិងពណ៌ទឹក។

អាយដានិយាយថា“ ស្នាដៃសិល្បៈនៅក្នុងការតាំងពិពណ៌នេះបង្ហាញពីការងារផ្ទាល់ខ្លួនយ៉ាងជ្រាលជ្រៅពីសិល្បករជាច្រើនដែលបានយកឈ្នះលើពិការភាពរាងកាយកម្លាំងពលកម្មនិងទាសភាពផ្លូវភេទនិងភាពក្រីក្រ” ។

ចែបានបាត់បង់ដៃរបស់គាត់ដោយសារឆក់អគ្គិសនីប៉ុន្តែគាត់មិនអនុញ្ញាតឱ្យវាបញ្ឈប់គាត់ពីការរាំរបាំសហសម័យឬធ្វើសិល្បៈបោះពុម្ពលីណូខូតដែលពិពណ៌នាអំពីជីវិតប្រចាំថ្ងៃរបស់គាត់ឡើយ។

ចែនិយាយថា“ ការបង្ហាញទេពកោសល្យសិល្បៈរបស់ខ្ញុំនៅលើឆាកនិងការតាំងពិពណ៌អាចជួយបំផុសគំនិតមនុស្សជាពិសេសអ្នកដែលដូចខ្ញុំ” ។ គាត់បានលក់សិល្បៈចំនួន ៤ ក្នុងចំណោម ៥ ដុំរបស់គាត់នៅឯការតាំងពិពណ៌។

មិត្តភក្តិរបស់គាត់ឈ្មោះឡាវីធ្លាប់ហូរឈាមនិងញើសនៅក្នុងសង្វៀនប្រដាល់ប៉ុន្តែស្ទើរតែមិនអាចជួយគ្រួសារគាត់បាន។

គាត់និយាយថា“ សិល្បៈពណ៌ទឹកទាំង ៦ នេះបង្ហាញពីជីវិតដ៏កំសត់របស់ខ្ញុំកាលពីអតីតកាលក្នុងនាមជាអ្នកប្រដាល់អាជីពក្រីក្រមុនពេលខ្ញុំក្លាយជាសិល្បករ” ។

ផ្តល់អំណាចដល់សិល្បករដែលកំពុងរីកចម្រើន

គោលបំណងចំបងនៃ Open Studio Cambodia គឺបង្កើតឱកាសសម្រាប់សិល្បករដែលកំពុងលេចធ្លោតាមរយៈការផ្តល់ការណែនាំឱកាសតាំងពិព័រណ៍ការទទួលបានសម្ភារៈសិល្បៈដែលមានគុណភាពខ្ពស់និងកន្លែងស្ទូឌីយោនៅវីឡារបស់ពួកគេនៅខេត្តសៀមរាប។

អាយដានិយាយថា៖“ យើងធ្វើការជាក្រុមចែករំលែកជំនាញនិងគាំទ្រគ្នាទៅវិញទៅមកនៅក្នុងការតាំងពិពណ៌និងការអភិវឌ្ development ស្នាដៃសិល្បៈរបស់យើង។

“ ម្នាក់ៗបានប្រើសិល្បៈជាឧបករណ៍ដ៏មានឥទ្ធិពលក្នុងការជាសះស្បើយលូតលាស់និងបង្ហាញពីទស្សនៈដ៏មានតម្លៃនិងពិសេសរបស់ពួកគេ” ។

ដោយមានការចូលរួមពីសិល្បករចំនួន ៩ នាក់ស្ទូឌីយោកម្ពុជាផ្តល់ឱកាសទីផ្សារនិងការតាំងពិព័រណ៍ជាតិនិងអន្តរជាតិដល់សមាជិករបស់ខ្លួននិងសហការជាមួយបណ្តាញសិល្បករនិងអង្គការសិល្បៈដើម្បីលើកកម្ពស់វិស័យសិល្បៈសហសម័យនៅកម្ពុជាទាំងមូល។

អ៊ីដាដាសំដៅលើអង្គការស្ទូឌីយោខេមបូឌាជា“ ក្រុមសិល្បករ” ជាជាង“ សហគ្រាសសង្គម” ។

Hao Tang / FT Gallery  

អាយដានិយាយថា“ យើងគាំទ្រសិល្បកររបស់យើងនិងផ្តល់មូលនិធិដល់សកម្មភាពសប្បុរសធម៌របស់យើងដោយផ្តល់ជូននូវដំណើរកម្សាន្តសិល្បៈសហសម័យនៅទូទាំងប្រទេសពេញមួយឆ្នាំ” ។

អាយដាដាបានមកប្រទេសកម្ពុជាអស់រយៈពេល ១២ ឆ្នាំហើយដែលធ្វើឱ្យនាងមានសមត្ថភាពពិសេសក្នុងការគ្រប់គ្រងនិងរៀបចំដំណើរទេសចរណ៍ឆ្លងដែនប្រកបដោយអត្ថន័យ។

អាយដានិយាយថា“ ជាអកុសលកូវីដ -១៩ បានជះឥទ្ធិពលយ៉ាងខ្លាំងដល់សិល្បករនៅក្នុងក្រុមព្រោះពួកគេពឹងផ្អែកខ្លាំងលើវិស័យទេសចរណ៍និងព្រឹត្តិការណ៍សាធារណៈដើម្បីលក់ការងាររបស់ពួកគេ” ។

“ សិល្បករទាំង ៩ នាក់ដែលយើងធ្វើការជាមួយគឺពឹងផ្អែកតែលើការលក់សិល្បៈរបស់ពួកគេដើម្បីចិញ្ចឹមជីវិតដូច្នេះជំងឺរាតត្បាតបានជះឥទ្ធិពលអវិជ្ជមានយ៉ាងធ្ងន់ធ្ងរដល់ជីវភាពរស់នៅរបស់ពួកគេ” ។

នៅពេលវិចិត្រសាលសិល្បៈត្រូវបានបិទជាបណ្តោះអាសន្នលោកចែរបានបន្តធ្វើការដោយសង្ឃឹមថានឹងជំនះការរីករាលដាលនៃជំងឺរាតត្បាត។

ចែដែលនឹងរៀបចំការតាំងពិពណ៌ទោលបន្ទាប់ពីថ្ងៃស្អែកគឺជាថ្ងៃថ្មី

Hao Tang / FT Gallery  

ការតាំងពិពណ៌នាពេលអនាគត

យោងតាមអាយដាសិល្បករនឹងមានវត្តមានបន្តនៅរោងចក្រភ្នំពេញដោយវិវត្តការតាំងពិពណ៌របស់ពួកគេដើម្បីបង្ហាញពីស្នាដៃថ្មីដោយសិល្បករខ្មែរសម័យថ្មីដែលកំពុងលេចធ្លោតាមរយៈ Open Studio Cambodia រួមទាំងពិព័រណ៍ទោលនាពេលខាងមុខនេះ

នាងនិយាយថា“ យើងក៏នឹងបើកការតាំងពិព័រណ៍ថ្មីនៅថ្ងៃទី ២៤ ខែតុលានៅកន្លែងដដែលសម្រាប់ការបោះពុម្ពនិងគំនូរប្លុករបស់ម៉នចារ” ។

ចំណងជើងថាការផ្លាស់ប្តូរការតាំងពិព័រណ៍នឹងបង្ហាញពីសិល្បៈបោះពុម្ពលីណូលូមចំនួន ២៦ ដុំនិងគំនូរអាគ្រីលីក ពួកវាត្រូវបានបង្កើតឡើងនៅវីឡារបស់ស្ទូឌីយោខេមបូឌាដែលបានផ្លាស់ប្តូរទីលំនៅពីកំពតមកសៀមរាបកាលពីឆ្នាំមុន។

អាយដានិយាយថា៖“ យើងក៏តែងតែរៀបចំព្រឹត្តិការណ៍និងសិក្ខាសាលាស្តីពីការបង្កើតសិល្បៈនៅខេត្តសៀមរាបនៅស្ទូឌីយោរបស់យើងពីផ្លូវជាតិលេខ ៦ និងនៅក្នុងវិចិត្រសាល AIR បំពាក់ដោយហ្វលវិចិត្រសាលនៅរោងចក្រភ្នំពេញ” ។

យើងនឹងបន្តធ្វើឱ្យលំហរមានភាពទៀងទាត់និងចូលរួមសហគមន៍តាមរយៈសិក្ខាសាលាបង្កើតសិល្បៈវាគ្មិននិងព្រឹត្តិការណ៍សម្រាប់មនុស្សគ្រប់វ័យ។

Hao Tang / FT Gallery  

ស្ទូឌីយ៉ូស្ទូឌីយោកម្ពុជាក៏អាចភ្ជាប់សិល្បករខ្មែរជាមួយនឹងឱកាសនៃការតាំងពិព័រណ៍អន្ដរជាតិដូចជាការតាំងពិព័រណ៍ក្រុមសហសម័យរបស់ពួកគេនៅប្រទេសបារាំងក្នុងខែនេះ។

អ៊ីដានិយាយថា“ យើងកំពុងរៀបចំពិព័រណ៍នៅប៉ារីសចាប់ពីថ្ងៃទី ៩ ដល់ថ្ងៃទី ២១ ខែតុលានៅប៉ារីសជាមួយ Galerie Lee ដែលរៀបចំដោយ Frank Vassal” ។

ត្រលប់ទៅវិចិត្រសាលនៅរោងចក្រភ្នំពេញវិញសិល្បៈ ៧ ដុំក្នុងចំណោម ៣០ ដុំដែលមានតម្លៃចន្លោះពី ១០០ ទៅ ១២០០ ដុល្លារត្រូវបានលក់រួចហើយ។

ដើម្បីមើលថ្ងៃស្អែកគឺជាការតាំងពិពណ៌ថ្ងៃថ្មីសូមទស្សនារោងចក្រភ្នំពេញនៅផ្ទះលេខ ១១៥៩ ផ្លូវជាតិលេខ ២

*** This article is originally published on Phnom Penh Post.

Leave a Reply